ALGORİTMA VE AKIŞ ŞEMALARI
Problem Nedir?
Günlük hayatta karşılaşılan sorunlar, çözülmesi gereken durumlar ve aşılması
gereken engellere problem adı verilir.
Problemleri çözmek için bilgi, deneyim, mantık veya dikkat gereklidir.
Problemi Anlama:
Bir problemi doğru bir şekilde çözebilmek için
şu soruları sormalıyız.
·
Bu
problem ile ilgili elimizdeki temel bilgiler nelerdir?
·
Çözüme
ulaşabilmek için bu temel bilgilerin dışında ihtiyaç duyduklarımız varsa
nelerdir?
·
Problemde
kimler, nasıl etkilenmektedir?
·
Problemin
şeması oluşturulabilir mi? Anlaşılırlığı arttırmak için problemi
görselleştirebilir miyiz?
· Problem nasıl ortaya çıkmış? Daha önce çözüm ürettiğimiz benzer problemler oldu mu?
Plan Yapma: Her problemin çözümü için farklı çözüm
yolları vardır. Bunun için doğru çözüm planını tercih ederek uygulamak
gerekmektedir. Bir problem için aşağıdaki çözüm planları uygulanabilir:
·
Deneme
yanılma yoluyla çözümü test etme, olası adımları ve tahmini sonuçları bulma
·
Problemi
daha basit parçalara ayırarak ilerleme
·
Sondan
başa doğru ilerleyerek farklı bir bakış açısıyla çözüme ulaşmaya çalışmak
·
Olası
çözümleri içeren bir görsel harita ya da zihin haritası çıkarmak.
· Beyin fırtınası yapmak
Planı Uygulama: Belirlenen planın uygulanıp, çözümü sağlayıp sağlamadığı gözlemlenir. Burada plan işe yaramasa bile yeniden çözüm üretimi için bize yol gösterir.
Problem
Çözme Stratejileri
1. Problem
ifadesini dikkatlice okumak
2. Önemli
yerlerin altını çizmek
3. Gerekirse
problemin resmini veya tablosunu çizmek
4. Örüntüleri
bulmak
5. Problemi
daha basit parçalara bölüp çözmek
6. Gerekirse
tersten gitmek
7. Çözüm
için deneme yapmak
8. Çözümü değerlendirmek
Problem Çözümünde Balık Kılçığı Yöntemi
Problemleri çözerken balık kılçığını ya da balık kılçığı diyagramını problemlerin ana ve alt nedenlerini belirleme sürecinde kullanabiliriz. Bu yöntem ile problemin oluşmasını sağlayan sorunlar görselleştirilir.
Operatör Nedir?
Operatör kavramı bir aracı, nesneyi ya da sayıyı
işletmek/çalıştırmak anlamında kullanılmaktadır.
Matematiksel operatör:
Matematiksel işlemlerin uygulanması ve çeşitli görevleri yerine getiren sembollerdir.
Mantıksal Operatör:
Birden fazla bilginin karşılaştırması, kıyaslama, büyüklük, küçüklük gibi durumlarını belirleyen veya ifade eden
araçlardır.
Matematiksel Operatörler |
+ Toplama - Çıkarma * Çarpma / Bölme = Eşittir |
Mantıksal Operatörler |
<
Küçüktür >
Büyüktür >= Büyük
Eşit <= Küçük
Eşit <>
Farklı |
Ve Veya Değil |
Algoritmalar
Bir problemin çözümünde izlenecek yol ve problemin çözümünün adımlar halinde
yazılmasına algoritma denir. Problem çözmek ve bir işe başlamanın ilk adımı
algoritma oluşturmaktır. Algoritma basamaklarının ilk adımı
"Başla", son adımı "Durdur/ Bitir" dir. Her adımda
yapılacak işlem açıkça belirtilir.
Örneğin; Evde Ayran yapmanın Arabayı çalıştırıp yola çıkalım
Algoritması
Adım 1: Başla
Adım 2: Yoğurdu kaba koy.
Adım 3: Su ekle.
Adım 4: Tuz Koy.
Adım 5: Çırp
Adım 6: Bardağa doldur.
Adım 7: Bitir.
Örneğin; Araba sürmenin algoritmasını yazalım
Adım 1: Başla
Adım 2: Sürücü koltuğuna geç.
Adım 3: Emniyet kemerini tak.
Adım 4: Aynaları kontrol et.
Adım 5: Anahtarı tak.
Adım 6: Kontağı çevir.
Adım 7: El frenini indir.
Adım 8: Vitese geç.
Adım 9: Gaza bas.
Adım 10: Bitir.
Örneğin: Bakkaldan ekmek almanın algoritmasını yazalım
Akış Şeması ( Akış Diyagramı)
Problem çözümünde bir sürecin adımlarını görseller, şekiller ve sembollerle
gösterilmesine akış şeması denir. Algoritma adımlarının
şekillerle ve oklarla ortaya koyulmasıdır. Bu işlem geometrik şekillerle ifade
edilir ve her şekil yapılacak olan işlemi gösterir.
Örneğin Ayran yapmanın Akış Şeması
Yazılım Nedir?
Elektronik cihazlarda çeşitli
görevleri gerçekleştirmek amacıyla hazırlanmış programlara yazılım adı verilir.
Her yazılım bir problemi çözmek amacıyla geliştirilmiştir.
Bu sayede yazılımlar elektronik cihazlara yeni özellikler ve görevler kazandırır. Örneğin whatsapp, facebook, instagram, twitter uygulamaları, chrome, opera, firefox internet tarayıcıları bilgisayar ve telefon oyunları gibi.
Yazılımlar; Bilgisayar , notebook, laptop, cep telefonu, akıllı ev aletleri (Ev süpüren robot, akıllı fırın), Uçaklardaki otomatik pilotlar, yeni nesil elektronik arabalar vb. cihazlara yüklenir.
ALGORİTMA VE AKIŞ ŞEMASI ÖRNEKLERİ
- İsmimiz
Örneğin: Bir karayolunda ki asfalt, tabelalar, kaldırımlar ve binalar sabittir. Yoldan geçen arabalar, otobüsler, kamyonlar ve yayalar değişkendir.