6. Sınıflar 2. Dönem 1. Sınava Yönelik Ders Notları 2024

////////////////////////////// YAZI ÖDEVİNİZDE ALGORİTMA ADIMLARINI YAZMALISINIZ VE AKIŞ ŞEMASI ŞEKİLLERİNİ DE ÇİZMENİZ GEREKMEKTEDİR. //////////////////////////




ALGORİTMA VE AKIŞ ŞEMALARI
Sabitler ve Değişkenler

Sabit: İlk biçimiyle kalan, değişmeyen ifade ya da nesnelerdir. 

Sabit İfadelere Yaşantımızdan Örnekler

İsmimiz

- Soyismimiz
- Ailemiz
- Akrabalarımız
- Suyun 100 derecede kaynaması
- Suyun 0 derecede donması
- Bir günün 24 saat olması
- Bir yılın 365 gün olması
- Çevremizde yapılar, binalar, yollar   sabitlere örnektir.


Değişken: İlk biçimiyle kalmayıp yeni değerler ya da biçimler alabilen ifade ya da nesnelerdir. 

Değiken İfadelere Yaşantımızdan Örnekler

- Boyumuz
- Kilomuz
- Ayak Numaramız
- Saçlarımızın uzaması
- Hava Sıcaklığı
-  Güneşin gün içinde ki konumu
-  Ayın dünyada ki görüntüsü (Hilal, dolunay, yeniay)
-  Mevsimlerin geçişi


Örneğin; Bilişim Teknolojileri Sınıfındaki Bilgisayarlar, Masalar, akıllı tahta sabittir. Ders işlemek için gelen öğrenciler değişkendir. 
Örneğin: Bir karayolunda ki asfalt, tabelalar, kaldırımlar ve binalar sabittir. Yoldan geçen arabalar, otobüsler, kamyonlar ve yayalar değişkendir.

VERİ NEDİR?

Kavram veya komutların, iletişim, yorum ve işlem için elverişli biçimli gösterimidir. Bilgisayarda işlemler yapabilmemiz için veri girişi yapılması gerekir. Bilgisayar programları veriye erişir ve bu veriyi kullanırlar. Veriler harf, rakam, özel işaret veya mantıksal ifadeler şeklinde saklanır.

VERİ TÜRLERİ

1) Sayısal Veri Tipi

Hesaplama işlemlerinde kullanır. Tüm sayıları kapsar. Örneğin; ağırlık, uzunluk, okul numarası fiyat, sıcaklık vb...

2) Karakter Veri Tipi

Tek haneli rakam,harf ve karakter kapsar.Örneğin; 1, B, @vb...

3) Karakter Dizisi (Metin Tipi) Veri Tipi

Birden fazla karakterin birleşmesinden oluşan veri tipidir. Örneğin; İsim, soyisim, doğduğu yer vb..

4) Mantıksal Veri Tipi

Evet ya da hayır şeklinde karar verme süreçlerinde kullanılan veri tipidir. Sorulan sorunun cevabı ya evettir ya da hayır. Örneğin; "Sınıfı geçti mi?", "Boyu 1.80 mi?" vb..

5) Özel Veri Tipi

İçinde hem harf hem sembol hem de sayı bulunduran veri tipidir. Örneğin; adres, tarih, saat , hesap numarası vb... 


     ///////////////// Altta ki örnek sınav hazırlık amacıyla eklenmiştir. Deftere yazmayın ///////////////
Örnek: Aşağıda ki örnekte banka işlemleri için müşterilere sorulan sorulardan alınan cevapların hangi veri türlerine ait olduğu karşılarında belirtilmiştir.  
 ///////////////// Yukarıdaki örnek sınav hazırlık amacıyla eklenmiştir. Deftere yazmayın ///////////////

Buradan itibaren deftere yazmaya devam edebilirsiniz. 
Algoritmalar

Bir problemin çözümünde izlenecek yol ve problemin çözümünün adımlar halinde yazılmasına algoritma denir. Algoritma basamaklarının ilk adımı "Başla", son adımı "Durdur/ Bitir" dir. Her adımda yapılacak işlem açıkça belirtilir. 

Örneğin; Evde Ayran yapmanın Algoritması

Adım 1: Başla
Adım 2: Yoğurdu kaba koy.
Adım 3: Su ekle.
Adım 4: Tuz Koy.
Adım 5: Çırp
Adım 6: Bardağa doldur.
Adım 7: Bitir.

Akış Şeması ( Akış Diyagramı)

Problem çözümünde bir sürecin adımlarını görseller, şekiller ve sembollerle gösterilmesine akış şeması denir.     Algoritma adımlarının şekillerle ve oklarla ortaya koyulmasıdır. Bu işlem geometrik şekillerle ifade edilir ve her şekil yapılacak olan işlemi gösterir. 


Örneğin Ayran yapmanın Akış Şeması




Örnek 1: Klavyeden girilen iki sayıyı toplayıp ekrana yazdıran programın algoritmasını ve akış şemasını çizeceğiz.

Etkinliğin Algoritması

Adım 1                      başlat

Adım 2                     a,b,c değişkenlerini tanımla “Sıfır” değerini ver.

Adım 3                      “Birinci Sayıyı Giriniz” yaz ve a değişkenine ver

Adım 4                      “İkinci Sayıyı Giriniz” yaz ve b değişkenine ver

Adım 5                       c=a+b işlemini yap.

Adım 6                    “Sayıların toplamı =” yaz ve c değişkenini göster

Adım 7                       durdur

Etkinliğin Akış Şeması






NOT: Yukarıdaki algoritma örneklerinde 

Adım 2  a,b,c değişkenlerini tanımla 
Adım 3  a,b,c değişkenlerine 0 değerini ver
Adımları tek adım da yazılarak da belirtilebilir.

Örneğin:

Adım 2  a,b,c değişkenlerini tanımla 0 değerini ver.

gibi.


////////////////////////////// YAZI ÖDEVİNİZ BURAYA KADARDIR. ALTTA Kİ KONULARI YAZMAYACAKSINIZ. ALTTA Kİ KONULAR SINAVDA ÇALIŞILMASI GEREKEN KONULARDIR //////////////////////////


SCRATCH ÖRNEKLERİ

ÇOKGENLER
Çokgen çizimlerinde karakterimize bir kenar uzunluğu, dış açısı kadar dönüş ve tekrar döngüsü ekleyerek çokgenler çizebiliriz.


    ÜÇGEN ÇİZİMİ

Dış Açı : 360 / 3 = 120 derece

Çalıştığı Zaman
------ 3 defa tekrarla -----
| 50 Adım git
| Sola 120 derece dön
|----------------------------------


KARE ÇİZİMİ








Dış Açı : 360 / 4 = 90 derece

Çalıştığı Zaman
------ 4 defa tekrarla -----
| 50 Adım git
| Sola 90 derece dön
|----------------------------------

BEŞGEN ÇİZİMİ


Dış Açı : 360 / 5 = 72 derece

Çalıştığı Zaman
------ 5 defa tekrarla -----
| 50 Adım git
| Sola 72 derece dön
|----------------------------------

ALTIGEN ÇİZİMİ



Dış Açı : 360 / 6 = 60 derece

Çalıştığı Zaman
------ 6 defa tekrarla -----
| 50 Adım git
| Sola 60 derece dön
|----------------------------------

SEKİZGEN ÇİZİMİ


Dış Açı : 360 / 8 = 45 derece

Çalıştığı Zaman
------ 8 defa tekrarla -----
| 50 Adım git
| Sola 45 derece dön
|----------------------------------



Not: Yukarıdaki çokgenlerin tamamının kenar uzunluğu 50 birim olarak çizilmiştir.

ÇEMBER ÇİZİMİ




Dış Açı : 360 / 360 = 1 derece

Çalıştığı Zaman
------ 360 defa tekrarla -----
| 1 Adım git
| Sola 1 derece dön
|----------------------------------


Not: Çemberin her bir noktası 1 birim olarak çizilmiştir.